Cele: - poznanie produktów spożywczych , w których są witaminy - uświadomienie dzieciom , że owoce i warzywa , nabiał to źródła witamin i należy je spożywać
Środki: podręcznik i karty pracy Wesoła Szkoła cz.4 , informacje na kartkach na temat witamin , produkty spożywcze , arkusze do tworzenia map pojęciowych
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna – porównanie swojego samopoczucia do wybranego produktu spożywczego 2. Rozwiązywanie zagadki
W warzywach i owocach bywamy , literkami z alfabetu się nazywamy ..................
3. Podział klasy na cztery grupy , każdej nadając nazwę innej witaminy A, B, C, D , przydzielenie plakietek z nazwą witaminy a) Każda grupa czyta informacje na karcie na temat jednej z witamin oraz fragment wiersza S. Karaszewskiego pt. „Witaminowe abecadło” P.s. 66-67 b) Dzieci tworzą inne grupy , w skład których wchodzi po jednym uczniu z grup poprzednich. Każde dziecko przekazuje informacje swojej grupie o poznanej przez siebie witaminie ( uczy pozostałych )
4. Zabawa w tropiciela witamin – ćw. 3 K. 73
5. Nauka trzeciej zwrotki wiersza pt. „Witaminowe abecadło” na pamięć. Będzie ona przerywnikiem podczas zabawy.
NATURALNE WITAMINY LUBIĄ CHŁOPCY I DZIEWCZYNY , BO NAJLEPSZE WITAMINY TO OWOCE I JARZYNY
6. Wybieranie przez grupy produktów spożywczych z przydzieloną im witaminą.
Dzieci podchodzą do czterech stolików , na których znajdują się produkty spożywcze ( dotychczas pod przykryciem ) Nauczyciel na każdym stoliku ustawia literę ( A, B, C, D ) i prosi , by tak podzielić produkty by na danym stole znalazły się te , które zawierają daną witaminę
STOLIK 1 (WITAMINA A) – marchewka , pomidor , masło , mleko STOLIK 2 (WITAMINA B) – drożdże , jajka , banany , orzeszki STOLIK 3 (WITAMINA C) – cytryna , pomarańcza , kiwi , porzeczka STOLIK 4 (WITAMINA D) – ryba , jajko , wędlina , mleko , jogurty
7. Pokaz zgromadzonych produktów w formie „MINIREKLAMY”
Każda grupa powinna zachęcić do spożywania swoich produktów podkreślających wpływ witamin na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Do przygotowania reklam mogą wykorzystać poszczególne zwrotki wiersza „Witaminowe abecadło”
Pomiędzy prezentowanymi reklamami dzieci powtarzają „przerywnik”
8. Utrwalenie wiadomości – tworzenie mapy pojęciowej
Każda grupa otrzymuje afisz z napisem WITAMINY , od którego odchodzą cztery „żyły”. Zadaniem dzieci jest podpisać te żyły nazwami witamin , a następnie wypisać produkty , w których one występują.
9. Śpiewanie piosenki pt. „Witaminki , witaminki”
10. Ewaluacja zajęć :
a) wypowiedzi uczniów na temat zajęć i trudności, na jakie natrafili b) ocena zajęć przez przyklejenie "cenek" pod napisami TAK lub NIE w zależności od tego, czy zajęcia podobały się, czy nie.
Witamina A Znajduję się w marchewce , pomidorze. Spotkać mnie można w maśle i mleku. Mam wpływ na zdrowie oczu. Dzięki mnie macie zdrowe kości i włosy.
Witamina B Dzięki mnie jesteście zwinni i żwawi. Występuje w drożdżach. Jesz mnie w ziarnach i orzeszkach. Spotkasz mnie w serach i jajkach. Znajduję się w bananach. Gdy mnie zabraknie , możesz mieć anemię.
Witamina C Dzięki mnie się nie przeziębisz. Mam wpływ na lepsze gojenie ran. Występuje w porzeczkach i cytrynie. Jesz mnie w owocach i jarzynach.
Witamina D Znajduję się w mleku i jajkach. Spotkasz mnie w rybach. Zapobiegam krzywicy. Dzięki mnie lepiej rosną zęby i kości.
Opracowała: E. Krzyżanowska
|